onsdag 14. februar 2018

Lydisolering tak lav takhøyde

I en lignende kjeller for flere år siden skrudde jeg på et lag gips rett i takbordene, og så et lag tak ess under der igjen. Dette ble bra lydisolering.


Lydisolering tak lav takhøyde

Har tenkt på om det kan være en løsning å dytte taket fullt med glava, og bruke dobbelt lag fibergips som himling? Eller finnes det bedre.


Skulle jeg ha senket taket ytterligere så ville det blitt for lavt her inne for meg. Har du tenkt å lydisolere taket, så har du kommet til rett sted! Har du problemer med takhøyde er dette den mest optimale løsningen for deg.


Planlegger du et lydisolert rom? Vi begynner med taket. Lydbøyler er praktisk. Blokken er av betong, og taket mitt og gulvet til naboen over meg er i samme stykke betong.


Det vanligste er å lydisolere i taket til de under. Jeg ville da få lavere takhøyde, da lydhimling teknologien går ut på at det er.


Derfor vil det koste litt takhøyde i rommet, og du må først sjekke om takhøyden er så høy at du kan tillate deg å senke den. Jeg planlegger derfor å lydisolere både for TRINN- og LUFT-lyd. Siden kjelleren allerede har et lavt tak kommer jeg til å gjøre tiltakene over det eksisterende gulvet i 1. Håper bare du har god nok takhøyde i kjelleren? Lydisolering i tak Generell DIY.


Teknisk isolering. Betong og anlegg. Spesielle rom og løsninger. Varmen stiger opp og det er spesielt lønnsomt å ha et godt isolert tak.


Lydisolering tak lav takhøyde

Et lytterom på ca m med "normal" takhøyde (2m40?). Hvor mye går det an å isolere taket uten å gjøre rommet ubeboelig? Hvis takdekningen i leiligheten er lav, er det bedre å nekte denne metoden.


Lydisolering tak lav takhøyde

Enten det er snakk om vegger, gulv eller tak. Skal lydisolere studioet mitt på best mulig måte. Grunnet lav takhøyde (189cm opp til hanebjelke) er det mest. Tak isoleres og lag med gips (eventuelt lag dersom fibergips).


Ved å påføre til platene, kan taket også bli lavere. En annen grunn tak brukes fordi det forbedrer akustikken. Hvordan lage støyisolering og lydisolering studio fra naboene med egne hender ? Trommende regn på taket, fløyte og humming sterk vind.


I rom med lav plassering av veggene anbefales det å bruke lydisolasjon under takhøyde. Utfordring er allerede lav takhøyde, ca. Baderommene har nedsenket tak med spot, evt her fylle inn med isolasjon. Med takhøyde og flere lag i gulv og tak blir det fort for lavt.


Om du bor i hus eller leilighet, gjør ingen forskjell. Her er det -ikke- god lydisolasjon. Ved oppussing og skifte av vinduer er det lurt å tenke lydisolering ved valg.


Ved å sette inn takhøyden (h) i regnestykket får vi etterklangstiden. Det strides om glass-ull eller stein-ull gir best lydisolering, og jeg leser. Fester man den på siden så kan man spare takhøyde ved å la det nedpendlede taket. Lavere takhøyde og mindre dagslys.


Faktaserien fra SINTEF viser hvordan sjiktene i tak, vegger og golv må være bygd opp under og bak de.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg